Tuuttiritarit päivitetty 11.8.2017


Automaatti-Tuutin julkistamistiedote 21.4.1977


 

Honda Gallery (DE)


 

Tuutti-keskustelulle avattu paikka Japsistara forumilla


Suora haku Nettimotossa tarjolla oleviin Tuutteihin


 

HONDA

Perustettu 1948

Tehtaat Japanissa:

  • Suzuka
  • Kumamoto

 

 

Myynnissä olevat Tuutit

 

 

Sivujen toteutus - Nettisamurai

 

Moottoripyörämaailman mullistaja, Tuutti Honda, täytti 40 vuotta 2009

Hondan tehtailla mietittiin vuoden 1967 lopulla, että kaupallisten kaksipyöräisten rintamalla olisi tehtävä jotain mullistavaa, koska kilpapyörien sektorilla oli saavutettu lähes kaikki mahdollinen. Honda CB750:n suunnittelun pani alulle Soichiro Honda helmikuussa 1968. Projektijohtajaksi valittiin Yoshirou Harada joka kokosi 20 suunnittelijan ryhmän avukseen.

 

Ohjeeksi hän sai Hondalta yksinkertaisen lauseen: ”Mitä suurempi, sitä parempi.”

 

Samalla kantautui Englannista tieto, että siellä suunnitellaan kolmesylinteristä 750cc pyörää. Suunnitteluryhmä ajatteli, että jos englantilaiset tekevät kolmisylinterisen pyörän, niin me teemmekin nelisylinterisen. Moottorin suunnittelu pohjautui Gran Prix- kilpailuissa hyvin toimineisiin nelisylinterisiin kilpapyöriin.

 

Tärkeimmiksi suunnitteluvaatimuksiksi asetettiin jatkuvan 140- 160 km/h keskinopeuden ylläpitäminen ja kestävyys suurilla nopeuksilla , hyvä ajovakaus sekä ajoasennon ja hallintalaitteiden ergonomia. Näillä taattaisiin pyörälle nautittavat ajo-ominaisuudet. Pyörän ulkonäön piti olla erittäin näyttävä ja ulkomuodoiltaan tunnusomainen. Tuotannon käytössä piti olla uusimmat materiaalit, viimeisimmät pintakäsittelymenetelmät ja paras nykyaikainen valmistustekniikka. Samalla otettiin käyttöön tietokoneet, jotta kehitystyötä ja tuotantoa pystyttiin optimoimaan.

 

Juuri ennen Tokion näyttelyä oli saatu kaksi prototyyppiä valmiiksi, rumpu- ja levyjarrullinen. Suunnittelijat kutsuivat Soichiro Hondan paikalle, kysyen häneltä: ”Kumpi pyörä viedään näyttelyyn”. Honda, joka tunnetusti oli edistyksellinen, vastasi: ”Tietysti levyjarrullinen pyörä”. Ja niin ensimmäinen kaupallinen levyjarrulla varustettu pyörä tuli esitellyksi.

 

Pyörän ensiesittely tehtiin Tokio Motor Show:ssa 28.10.1968. Amerikan valloitus aloitettiin tammikuussa 1969 Las Vegasissa ja Euroopan valloitus käynnistyi huhtikuussa Englannin Brightonissa. Saksan Nürnburgringillä sekä Ranskan Le Mansissa pyörä esiteltiin heti Brightonin jälkeen. Vaikka pyörän virallinen myynnin aloituspäivä oli 6.6.1969, niin tehdas valmisti ja toimitti pyöriä suuren suosion takia aikaisemmin. Esim. Kanadassa pyöriä oli myyty ja rekisteröity jo huhtikuussa.

 

Otto Brandt aloitti ensimmäisenä Eurooppalaisena Hondien maahantuonnin vuonna 1960 Suomeen. Tämä vaikutti myös siihen, että saimme ensimmäisen Tuutin Suomeen jo heinäkuussa 1969. Tekniikan maailma testasi sen heti ja koeajojuttu oli luettavissa elokuun lopulla ilmestyneessä lehdessä 17/69.

 

Ensimmäinen myyntipyörä tuli Suomeen marraskuussa Otto Brandtin huoltoon Meritullinkatu 11. Pyörä kasattiin Brandtin huollossa ja vietiin Brandtin myymälään Fabianinkatu 14 marraskuun 18 päivä. Pyörän osti Bengt ”Hiko” Haikola, mies, joka joutui madaltamaan satulaa ja ajamaan puukengillä, jotta ylettyi maahan liikennevaloissa.

Varsinainen myyntipyörien Suomeen tulo alkoi tammikuussa 1970. Otto Brandtin kasaus - /toimituspaikkalistojen mukaan ensimmäinen Tuutti toimitettiin Joensuun MP-myymälään 2.2.1970 runkonumerolla 1012067.

Pyörien maahantulomäärä vuonna 1970 oli 48 kpl, 1971 104 kpl, 1972 146 kpl, 1973 352 kpl , eli maahantuojan listojen mukaan yhteensä 652 Tuuttia. Pyöriä olisi mennyt kaupaksi vuosina 1970 ja 1971 paljon enemmänkin, mutta niiden kysyntä maailmalla oli niin suuri, että voimme olla tyytyväisiä saatuamme pyöriä Suomeen näin suuren määrän.

 

Tuuttia valmistettiin 10 vuotta ja sen variaatioita olivat K-, F- ja A- mallit . K- mallia tehtiin versioina K-K8, joista Eurooppaan tuotiin malleja K-K2 ja K6-K7. USA:n markkinoille suunniteltua K3-K5 mallia ei toimitettu virallisesti Eurooppaan.

F-mallia eli Super Sportia tehtiin F-F3 versioina . F-malleista Eurooppaan tuotiin versioita F1 ja F2 kun F-F3 versioita vietiin ainoastaan USA:han.

A-malli eli automaattivaihteistolla varustettu Tuutti oli suunniteltu USA:n markkinoille ja sitä ei tiettävästi tuotu virallisia reittejä Eurooppaan.

 

Niin tämä pyörä eli Tuutti mullisti moottoripyörän tyylin, tehon, valmistuksen ja harrastajien maailman. Kuten huomataan, se on edelleen puheenaiheena täyttäessään nyt 40 vuotta. Suomeen tuoduista Hondista ja eritoten Tuuteista saamme kiittää Otto Brandtin ennakkoluulottomuutta aikanaan.

 

Tuutin Täydeltä Kiitos.

 

 

Evoluutio
Tuutti-nimen synty

 

Klikkaa suurennos

 

Four

  • Vuosina 1969-70 valmistettu 44.400 kpl

K0

  • Vuonna 1970 valmistettu 8.600 kpl

K1

  • Vuosina 1970-71 valmistettu 77.000 kpl

K2

  • Vuosina 1971-72 valmistettu 63.500 kpl

K3

  • Vuosina 1972-73 valmistettu 38.000 kpl

K4

  • Vuosina 1973-74 valmistettu 60.000 kpl

K5

  • Vuonna 1974 valmistettu 35.000 kpl

K6

  • Vuosina 1975-76 valmistettu 42.000 kpl

K7

  • Vuosina 1976-77 valmistettu 38.000 kpl

K8

  • Vuosina 1977-78 valmistettu 36.000 kpl

A0

  • Vuosina 1975-76 valmistettu 4.100 kpl

A1

  • Vuosina 1976-77 valmistettu 2.300 kpl

A2

  • Vuonna 1977 valmistettu 1.700 kpl

F0

  • Vuonna 1975 valmistettu 15.000 kpl

F1

  • Vuosina 1975-76 valmistettu 44.000 kpl

F2

  • Vuosina 1976-77 valmistettu 25.000 kpl

F3

  • Vuosina 1977-78 valmistettu 18.400 kpl

Tuutti nimen synnyinsanat lausuttiin 1970 Helsingin Kruunuhaassa Meritullinkatu 11 alatakapihalla OTON pajassa eli maahantuojan huollossa.


Savolaisasentaja Martti Pyykkö kuunteli talon johtajien ruotsin ja englannin kielisiä nimityksiä pyöristä. CB 450 oli kuutioluvun 444 mukaan fyrafyrafyra tai fourfourfour ja CB 750 oli 736 eli sjutrettisex tai seventhirtysix. Savolaiskieli ei taipunut näihin vaan kahvipöytä tokaisuna tuli Pyykön suusta toteamus; six tai sex mut mie sanon et toi seventtivörttifemttituutti on lyhyesti vuan TUUTTI ja sillä selevä.


Pajassa se oli heti siitä päivästä pyörän kutsumanimi. Tapio Sunell teki sen sittemmin Tekniikan Maailma-lehden kautta tutuksi kaikille prätkäilijoille.


Tämän allekirjoittavat myös kaksi paikalla ollutta asentajaa.

 

Helsingissä 1.6.2005

Matti Maavuori

Matti Paukkonen

 

Honda CB750 1969